Haber

Türkiye 9 ayda 1 milyon ton makarna ihraç etti

Türk Gıda İhracatçıları Dünya Makarna Günü için buluştu

Türkiye 9 ayda 1 milyon ton makarna ihraç etti

 

Yılın ilk 9 ayı sonunda Türkiye’nin toplam makarna ihracatı 1 milyon tona ulaştı. Makarna ihracat geliri 9 ay sonra 678 milyon dolara ulaşan Türk Gıda İhracatçıları, sektörün uluslararası ölçekte gördüğü ilgiyi kamuoyuyla paylaşmak için 25 Ekim Dünya Makarna Günü’nde Dış Ticaret Kompleksi’nde bir araya geldi.

 

TİM Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Kesim Komitesi Başkanı  Ahmet TiryakioğluVe İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı  Kazım TaycıKendisinin de hazır bulunduğu etkinlikte, Şef Yunus Emre AkkorDüzenlediği çalıştayda makarna üretim teknikleri hakkında bilgiler verdi.

 

“Dünyanın en istikrarlı gıda tedarikçilerinden biriyiz”

 

Trademap’in 2022 verilerine göre küresel hacmi yıllık 14 milyar dolara yaklaşan makarna ticaretinde Türkiye’nin Avrupa’nın ikinci, dünyanın ise dördüncü büyük ihracatçısı olduğunu belirten Prof. TİM Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Kesim Komitesi Başkanı  Ahmet TiryakioğluEtkinlikte yaptığı konuşmada  dedi ki:

 

100. yılını kutladığımız Cumhuriyetimizin gıda sanayindeki ilk yatırımları buğday unu alanında yapılmış, unla yapılan gıdalar arasında değerli bir yere sahip olan makarnada Türkiye dünya çapında markalar geliştirmiştir. Doğrudan ve dolaylı olarak 50 bin kişiye istihdam sağlayan sektörümüz, yurt içi ve yurt dışında yıllık 1,5 milyar dolar civarında ekonomik büyüklüğe ulaşıyor. Bu alandaki en önemli rakibimiz İtalya, bu yıl Avrupa’da yaşanan kuraklık sorunu nedeniyle hammaddeye erişimde büyük sıkıntı yaşıyor ve üretimine devam etmek için ihtiyaç duyduğu buğday unu için kapımızı çalıyor. Çünkü buğday üretiminde çok verimli bir yıl geçiriyoruz. Pek çok ülke savaş ve iklim sorunlarıyla uğraşırken, biz Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılına dünyanın en istikrarlı gıda tedarikçilerinden biri olmanın gururuyla başlıyoruz..”

 

“Yılda en az 1 milyon ton daha fazla makarna ihraç edebiliriz.”

 

Yılda 2 milyon tonun üzerinde makarna üreten ve 1,5 milyon tona yakın ihracat yapan sanayicilerimizin, yurt içi ve yurt dışındaki talebi kaliteli ürünlerle karşıladığını belirten Prof. Tiryakioğluşu bilgileri verdi:

 

30’a yakın makarna fabrikamızın üretim kapasitesinin bir kısmı atıl durumda. Yıllık en az 1 milyon ton daha fazla makarna ihraç etme kapasitemiz var. Her çeşit makarnayı üretebilen yüksek teknolojiye sahip endüstriyel tesislerimiz sayesinde klasik ürün yelpazemizi genişleterek pazarımızı genişletmek istiyoruz. Bu nedenle Batı mutfağında tercih edilen ürünlerimizin sayısı giderek artıyor. Ama artık dünyanın en büyük makarna ithalatçısı olan ABD ve AB’ye istediğimiz kadar ürün satamıyoruz. AB’ye vergisiz ihracatta 20 bin ton sınırı bizi zorluyor. Bu sınırlamaların aşılması durumunda Türk makarnasını İtalyanlara bile satacağımıza inanıyoruz..”

 

“Türkiye’nin toplam makarna ihracatının yüzde 65’i Güneydoğu’dan”

 

Dünyanın en büyük makarna ihracatçılarından biri olan Türkiye’nin, bu alanda Gaziantep’te faaliyet gösteren güçlü markalarının bulunduğuna işaret eden Prof. Güneydoğu Anadolu Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğludedi ki:

 

“Makarna ithal etmek isteyen ülkeler için akla gelen ilk seçeneklerden biri Türkiye. Kaliteli buğdayımızı yüksek teknolojiye sahip tesislerde işleyerek rekabetçi fiyatlarla ihraç edebilen bir ülkeyiz. Dünya gıda tedarikinde önemli bir yere sahip olan Türkiye’nin toplam makarna ihracatının yüzde 65’ten fazlası Durum buğdayının anavatanı Güneydoğu’da faaliyet gösteren işletmeler tarafından yapılıyor. “Bölgede ürettiğimiz ürünlere farklı coğrafyalardan yoğun talep olduğu için firmalarımız makarna ihracatından ayda ortalama 50 milyon dolar gelir elde ediyor.”

“AB’de kota 100 bin tona çıkarılırsa bunu rahatlıkla karşılayabiliriz.”

 

Gıda koridoru özelliği taşıyan Türkiye’nin, anti-damping ve makarna kotalarına rağmen dünyanın önde gelen ihracatçılarından biri olduğunu ifade eden Prof. Akdeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Veysel Memişdedi ki:

“Üreticilerin makarna bölümündeki üretim kalitesini rekabetçi fiyat politikasıyla küresel ölçeğe taşıdığı makarna sektöründe tanınmış markalarımız var. Yurt dışı faaliyetleriyle bilinirliğini artırdığımız bu markaların büyük bir başarıya imza attığına inanıyoruz. Bölgede şu anda 20 bin ton olan yıllık makarna kotası üç yıllık dönemde 100 bin tona çıkarılırsa sektörümüzün bu ölçüyü rahatlıkla karşılayabileceğine inanıyoruz.”

“Küresel ticaretteki payımızı yüzde 10’a kadar artırabiliriz”

 

Savaş ve pandemi gibi küresel kriz dönemlerinde makarnaya olan talebin arttığını, Türk makarnasının bu alandaki üretim ve teslimat avantajlarıyla büyük ilgi gördüğünü ifade eden Dr. Orta Anadolu Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Nihat Uysallıdedi ki:

“Alanındaki güçlü firmalarımızın öncülüğünde yürüttüğümüz markalaşma çalışmalarıyla Türk makarnasının dünyadaki olumlu imajını daha da ileriye taşımak istiyoruz. Bu konuda en büyük şansımız, makarnalık buğdayımızın kalitesinin dünya standartlarında olmasıdır. Yeni pazarlara girme fırsatı bulabilirsek dünya ticaretindeki payımızı yüzde 6’dan yüzde 10’a çıkarabiliriz.” Bunu bu seviyeye çıkarabileceğimize inanıyoruz.”

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu